onsdag 27 september 2017

Superpepp!

Carina och Marie är två otroligt härliga, energiska och ödmjuka kvinnor som tillsammans driver 4Good är Sveriges största kvinnliga nätverk med över 30 000 medlemmar som arrangerar peppande kvällar, resor och en massa annat. Kolla in dem om ni inte hört talas om dem innan.
4Good.

Jag har haft förmånen att komma på ett gäng 4Good-kvällar under de senaste 2-3 åren och i måndags var det dax igen. De här kvällarna är de mest hjärtliga man kan hitta och de gör så enormt mycket gott för en. Man kommer dit med en stor förväntan och går därifrån med ett stort leende och en go känsla i magen.

De är alltid fyra inspirerande personer som berättar sin livshistoria, så mycket man nu hinner på ca 30 minuter. Hittills har jag haft förmånen att lyssna till bla Mårten Nyhlen, Renata Klumska, Alice Bah Kunke, Tony Irving, Jessica Frej, Leila Lindholm, Tobias Karlsson och en massa andra. I måndags fick vi stifta bekantskap med en av de mest energiska personer jag någonsin träffat, nämligen Gunnar! Gunnar är den som lär domarna i FIFA att springa snyggt... jo det är sant! 

Gunnar har en lika häftig berättelse som personlighet. Hans liv förändrades när en ny lärare SÅG honom, den förra såg honom mest som ett problem - den nya såg HONOM. De förlösande orden var "Gunnar, du är inte dålig på att sitta still, nej vet du, du är bra på att röra dig". Så lite skulle göra hela skillnaden för resten av hans liv. Han var bra på något!

Vi fick också träffa  Andra Farhad eller Börshajen som hon kanske är mer känd som. Andra är tjejen som googlade "hur blir man rik?" som 15-åring, startade en karriär som aktiehandlare och idag som 24-åring är driver Börshajen och lär ut det mesta om ekonomi. Jo, hon blev rik! Hon är miljonär och vill även att andra ska bli det och därför har hon kostnadsfria kurser för dem som vill lära sej mer om aktiehandel. Så cool tjej!

Men Carina och Marie vill nå längre ut än vad de här kvällarna gör och startade därför en Podd och skrev en bok som kom ut för bara några veckor sedan. Till podden bjuder de in intressant personer, i måndags spelade man in en direkt från scen med Clara Henry som man kan lyssna på inom kort. Stora Pepp-boken är en guide till mer pepp och hur man i åtta steg blir "bjussigare" mot sej själv. Allt för att man ska våga ta det läskiga steget utanför comfortzonen.

Världen behöver fler som Carina och Marie. Människor som bara vill gott och mer än gärna ser sina medmänniskor lyckas. Snacka om att sova gott på natten med vetskapen om att man varit en liten del av att förändrat människor liv. För så är det faktiskt! Det finns mer än ett exempel på kvinnor som lämnat en 4Good-kväll och gått hem och tagit det där läskiga klivet och som lyckats skapa en helt ny karriär eller ett helt nytt liv. Några av dem kommer faktiskt tillbaka och berättar om sin historia.

Jag försöker vara en sån person som peppar och stöttar, ibland lyckas jag - ibland inte. Men jag glädjer mej alltid åt vänners framgång! Jag har ju tagit det där klivet, även om jag inte tyckte det var så läskigt... två gånger till och med! Första gången var när jag släppte allt och flyttade till Afrika, andra var när jag och Martin slutade på Viktväktarna och jag startade Du i Fokus. Jag är inte en av dem som lyckats stort eller har fått en framgångsrik karriär, men jag trivs med mitt liv och har det himla kul!

4Good-kvällarna äger rum både i Stockholm, Göteborg och Malmö och man behöver absolut inte byta karriär för att uppskatta de här kvällarna. Vill man bara ha lite mer skratt och hjärta så räcker det för att få en väldigt härlig kväll. Jag kan inte nog rekommendera dem, så jag säger bara: boka in er nästa gång! Ni kommer inte att ångra er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: